previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow
Slider

دلالان خودرو به چه خودرویی علاقه ی بیشتر دارند ؟


دلالان خودرو به چه خودرویی علاقه ی بیشتر دارند ؟

تا چند روز دیگر تعطیلات تابستان آغاز می شود و فصل مهمی از نقل و انتقالات مردم و مسافرت های ویژه ی دوران تابستان شروع میشود .اگر اوضاع اقتصادی همچون گذشته بود روزهای آینده یکی از داغ ترین روزهای بازار خودرو ایران میشد . اما چند سالی ست که به علت مشکلات اقتصادی این روند تغییر کرده است . به همین دلیل چه سفرهای نوروزی آغاز شود و چه سفرهای تابستانی، فرقی به حال بازار خودرو نمی‌کند و لجبازی‌اش آنقدر زیاد است که به این راحتی‌ها قصد ندارد رونق را برگرداند.

اکنون، روزهای زیادی است که بازار خودرو رکود را تجربه می‌کند و حتی برخی طرح‌های جذاب خودروسازان برای ترغیب مشتریان به خرید خودرو نیز نتوانسته طلسم بازار خود را بشکند. به همین دلیل، هر اقدامی که خودروسازان انجام می‌دهند، با سدی در مقابلشان مواجه می‌شود که مصرف‌کنندگان ساخته‌اند، این بار گویا دیگر کمپین نانوشته‌ای برای نخریدن خودرو شکل گرفته است.

همین چند هفته پیش بود که شورای رقابت به عنوان مرجع قیمتگذاری خودروها، براساس اسناد مثبته‌ای که از خودروسازان دریافت کرده بود، به تجدیدنظر در قیمت برخی از مدل‌های خودرو پرداخت و اجازه داد که برخی از خودروها، افزایش قیمت را تجربه کنند. به همین دلیل بود که قیمتها از سوی خودروسازان در نمایندگی‌ها مجدد افزایش یافت.

البته در روزهای اولی که خودروسازان مجوز افزایش قیمت را گرفته بودند، مطابق با دفعات گذشته، اقدام فوری برای افزایش قیمت نکردند، بلکه چند روزی را صبر کردند تا بلکه به بهانه گرانی، برخی ترغیب شوند تا از شرایط موجود استفاده کرده و خودرو بخرند تا پس از گرانی، متضرر نشوند، اما این نقشه خودروسازان نیز عملی نشد و فروش‌ها چندان رونق نگرفت.

در این میان، خودروسازان بالاخره دست به افزایش قیمت زدند و قیمت‌ها را بالا بردند، البته زمزمه گرانی در همان دورانی که مصوبه شورای رقابت برای گرانی خودرو صادر شده بود، برای برخی خودروها حاشیه بازار بوجود آورد، ولی هنوز خودروسازان اقدام به افزایش قیمت نکرده‌ بودند، این حاشیه هر چند اندک، برای خودروها بوجود آمد اما این هم چندان دوامی نیاورد و رکود، نسخه آن را هم پیچید. حال قیمت‌ها در بازار بالا رفته اما خریداری نیست.

یک فعال بازار خودرو در گفتگو با مهر می‌گوید: قیمت بازاری برخی از مدل‌های مختلف خودرو، باز هم به پایین تر از کارخانه برگشته و مردم ترجیح می‌دهند برخی از خودروها را مستقیم از بازار بخرند تا اینکه مدت‌ها با مشکلات فراوان، مسیر از خانه تا نمایندگی را بارها و بارها طی کنند.

وی می‌افزاید: تنها این تندر ۹۰ است که همچنان حاشیه قیمتی دارد و مردم با مشکلات زیادی در خرید آن مواجه هستند. گویا سیاست خودروسازان این است که عرضه را در این خودروها کم کرده و یا روش‌هایی را به کار بگیرند که بازار تندر ۹۰ را خود در اختیار داشته باشند. به همین دلیل، خودروسازان عرضه را کم کرده اند و همین امر هم، حاشیه قیمتی به‌وجود آورده است.

به گفته این فعال بازار خودرو، اکنون حاشیه قیمتی تندر ۹۰ از یک میلیون تومان تا ۲.۵ میلیون تومان هم کشیده می‌شود و این موضوع شرایطی را ایجاد کرده است که اکثر دلالان خودرو نیروی خود را برای خرید و فروش بر این ماشین متمرکز کنند .


دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد