previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow
Slider

مصاحبه با تنها خلبان زن ایرانی


مصاحبه با تنها خلبان زن ایرانی

خلبانی یکی از شغل های زیبا اما پرمشقتی می باشد که هر فردی توانایی انجام آن را ندارد . اولین بخش مصاحبه ی مجله ی آرسا را به گفت و گو با سرکار خانم دستجردی خلبان جت بوئینگ ام دی اختصاص دادیم . اگرچه زنان بسیاری در سراسر دنیا در حرفه ی خلبانی مشغول به کار هستند اما در ایران تعداد خلبان های زن بسیار اندک می باشد .
1- با عرض سلام و تشکر از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید .لطفا خود را برای خوانندگان محترم معرفی نمایید.

من فهیمه احمدی دستجردی متولد تهران و سال 1360 هستم که به عنوان تنها مهندس پرواز زن ایران شناخته شدم و حدود 3000 ساعت پرواز بر روی هواپیما توپولوف ١٥٤ را به عنوان مهندس پرواز را دارم، ضمن آنکه هم اکنون به عنوان خلبان دوم هواپیمای ام دی مشغول فعالیت هستم.

2-همه ی ما میدانیم که شغل خلبانی سختی های بسیاری را به دنبال دارد . از طرفی شما به دلیل اینکه یک خلبان خانم هستید مسلما با مشکلات دیگری نیز روبرو بودید . در این باره برای ما توضیخ میدید ؟

اولین مشکل به نظر بنده، فرهنگ و مسائل ناشی از آن است و پس از آن بحث مالی و راه‌های سختیست که دوستان همه برای رسیدن به این مرحله طی کرده‌اند. در بعد فرهنگی باید گفت که علی‌رغم فعالیت ما، دید جامعه نسبت به فعالیت خانم‌ها دید چندان بازی نیست و اینکه یک خانم بتواند کارهای یک آقا را انجام دهد، هنوز پذیرا نمی‌باشند، هرچند با حضور روز افزون بانوان به سمتی می‌رویم که ان‌شاءلله به این حقانیت برسیم که ما نیز می‌توانیم

3- میشه برای ما توضیح بدهید که یک فرد برای خلبان شدن چه مراحلی را باید طی کند ؟

فرد برای ورود به حرفه خلبانی باید دوره‌های آموزشی خاص خود را بگذارند که بنده مراحل آموزشی را آکادمیک و در بخش پروازها دوره‌های آزاد را طی کرده ام. علاقه مندان این حرفه می توانند از طریق آموزشگاه های آزاد یا کنکور دانشگاه های جامع علمى و کاربردی برای خلبانی ثبت نام کنند و پس از فراگیری دروس مرتبط، پروازهای خود را در مراکز مورد نظر انجام دهند.  البته بحث مالی را نیز باید در نظر گرفت ، یک خلبان حداقل ١٦٠ ساعت را برای گرفتن مدرک CPL و IR باید بگذارند که با قیمت حدودی که الان مطلع هستم، 450 هزار تومان برای هر ساعت پرواز می‌شود.

4- با توجه به مشکلاتی که پیش روی خانم ها برای خلبان شدن وجود دارد . آیا اقبالی به استخدام این قشر از جامعه در شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد ؟

ببینید در خصوص خلبانی، آقایان 100% در استخدام شرکت‌ها دراولویت هستند، اما اگر بخواهیم به صورت خاص به تجربه شخص خودم نگاه کنیم، بنده زمانی در شرکت هواپيمايي استخدام شدم که نیاز به مهندس پرواز وجود داشت و شرط پذیرش نیز بالاترین نمرات بود که به لطف خدا کسب کرده بودم، در نهایت نیز با طی دوره‌های مختلف زیر نظر اساتید مجرب، در شرکت هواپیمایی جذب شده و فعالیت پروازى خود را آغاز كردم. اما در خصوص خلبانان خانم، شاید بزرگترین دغدغه آن باشد که این عزیزان در چند مرحله بعد از آقایان در مراحل استخدام قرار دارند و امیدوارم به زودی هم‌طرازی بین خانم‌ها و آقایان در امر خلبانی برقرار شود یا به عبارتی بحث شايستگى افراد باشد نه دید جنسیتی، چرا که کار یکیست و فرقی وجود ندارد و در حال حاضر خوشبختانه خلبان یک خانم در شركت هواپیمایی نیز داریم که به فعالیت مشغول می‌باشند. پس فرقی بین مرد و زن نیست، مسئولیت یکی است و چه بسا خانم‌ها دقیق‌تر و حساس‌تر این وظایف را پذیرا هستند، هرچند ناگفته نماند که معلمان خلبان ما همه آقا بودند و در چنین شرایطی ما فعالیت خود را آغاز کردیم. درنهایت هم باید بگویم که در تلاش هستیم تا درصد اعتماد به خودمان را هر روز بیش از قبل کنیم تا به نوعی فرهنگ سازی در این بخش شکل بگیرد ضمن آنکه به عقيده من خلباني هنر است و زنانه/مردانه ندارد.

5- اگر بخواهیم واکنش مردم را نسبت به این موضوع در نظربگیریم باید از شما بپرسیم وقتی متوجه می شوند خلبان هواپیما یک خانم است چگونه رفتار میکنند ؟ خوشحال می شوند یا ناراحت ؟

ببینید هنوز این امر به خوبی جا نیفتاده، برخی استقبال می‌کنند و برخی نیز بالعكس برايشان خوشايند نيست، اما خوشبختانه دید عموم مردم باز است و از این موضوع استقبال می‌کنند که موجب قوت قلب ما و انگیزه بيشتر در جهت ادامه مسیر می‌شود. ما مسافر خانم یرا داشته‌ایم که به محض شنیدن صدای بنده منتظر بوده‌اند تا پرواز تمام شده و به کابین بیاییند که ببینید صاحب صدا کیست و به گفته خودشان از این موضوع انرژی گرفتند یا حتی آقایانی که از این موضوع با احترام یاد کرده‌اند.

6- با این اوصاف شرایط فعلی برای فعالیت‌های خانم‌ها بسیار بهتر از زمانی است که شما به عنوان یکی از پیشروها در این صنعت مشغول به کار شده‌اید و این خود جای امیدواری دارد؟

صد در صد. هميشه براي اولين‌ها شرايط مشكل‌تر خواهد بود، اين مساله تنها مختص حرفه ما نيست، صددرصد همه پيشروها با اين شرايط رو به رو بوده‌اند سختی‌هایی را گذارنده‌اند ولی با گذشت زمان و جاافتادن مسائل گرفتاری‌های مسیر برای افراد بعدی روز به روز کمتر می‌شود.

7-لطفا به نمونه ای از سختی های کار خود اشاره کنید . خصوصا وقتی یم مهندس پرواز بودید .

مهندسی پرواز من بر می‌گردد به هواپیمای توپولوف، این هواپیمای تهویه مطبوع چندان خوبی نداشت و خیلی گرم بود ، اما من مجبور بودم تا همپای آقایان فعالیت کنم. به عنوان مثال می‌توانم به پروازها در شهرهای گرم اشاره کنم که با توجه به وظیفه‌ام در مسئولیت نظارت بر سوخت‌رسانی و چک هواپیما فعالیت‌های بسیاری را داشته‌ام و حتی یکبار تعویض تایر در هوای 50 درجه اهواز صورت گرفت، به طور کلی هر وظیفه‌ای که برای یک مهندس پرواز تعیین شده بود از من نیز خواسته می‌شد و بنده نیز مکلف به اجرای دقیق آن بودم.

8- یک خانم خلبان خارجی در خصوص همتای ایرانی خود چه نظری دارد؟

بسیار متعجب می‌شوند، خانمی در شرکت هواپیمایی امارات فعال بود که با دیدن من تعجب کرد و گفت مگر می‌گذارند شما هم به عنوان خلبان پرواز كنيد؟!

به طور کلی برای خارجی‌ها این موضوع جای تعجب دارد که در ایران یک خانم پرواز کند و اصلا چنین اجازه داده شود اما خوشبختانه همین حضور بانوان نتایج مثبتی را بعد بین‌المللی برای صنعت هواپیمایی کشورمان داشته اس.

9- باتوجه به فعالیت‌هایی که در این زمینه دارید، اگر یک خانم جوان در خصوص ورود به مجموعه‌های هواپیمایی از شما نظر بخواهد، او را تشویق به ادامه مسیر می‌کنیدیا سعی در تغییر تصمیم وی خواهید داشت؟

به نظر من قبل از تشویق کردن یک فرد، بهتر است به او آگاهی داده شود تا صرفا به جهت یک علاقه تصمیم‌گیری نکند، اگر من ببینم که خانمی علاقه به شغل خلبانی یا دیگر مشاغل مرتبط دارد، به وی اطلاعاتی خواهم داد تا توانمندی‌های خود را بشناسد و با توجه به این موضوع بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.
اما در هر صورت با توجه به آنکه خودم نیز علاقه فراوانی به حرفه خلبانی داشتم، اگرمشاهده کنم فردی علاقه و پیش زمینه مورد نیاز را دارد، قطعا ازهیچ حمایتی فروگذار نخواهم كرد.

10-در خصوص خلبانی بانوان نکته‌ای باقی مانده است که در خلال صحبت‌ها به آن اشاره نکرده باشیم؟

در جواب این سوال، بحث ها بسیار است ولی اگر صرفا بخواهم از مشکلات و گرفتاری‌ها صحبت کنم شاید بر ما برچسب ناتوانی زده شود، اما صرفا در همین حد بدانید که ما تمام تلاش را خواهیم کرد تا بتوانیم خود را به نحو احسن نشان دهیم و شکر خدا دیدگاه عموم هم بهتر شده است، در بخش‌های متفاوت فعالیت‌های خانم‌ها افزایش یافته و این نشان از اعتماد رو به رشد مجموعه‌ها به این قشر بزرگ و تاثیرگذار جامعه هست که همین مطلب نشان می‌دهد که فعالیت‌های ماتناقضی با فعالیت‌های یک آقا ندارد.

شاید یک مثال جالب بتوان داشت، در حال حاضر اکثر پرستاران جامعه پزشکی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، به نظر شما آیا آقایان فعال مشکلی را در این زمینه ایجاد کرده‌اند، مسلما پاسخ خیر است یا فعاليت بانوان پزشک در كنار همكاران پزشك آقا….

11-و صحبت پایانی؟
به عنوان سخن پایانی شما بازهم به مقوله فرهنگ اشاره می‌کنم. این مطلب آنقدر اهمیت دارد که چندباره و چندباره آن را ذکر کنیم. ما نیاز داریم تا به روز شویم و با کشورهای دیگر همسان شویم یا مشکلات معیشتی و آموزشی حل شود. روزمرگی صنعت حل گردد و بسیاری از مسائل دیگر.
در نهایت هم ذکر این نکته ضروری است که ایمنی در صنعت هواپیمایی به عنوان اولین رکن در نظر گرفته می شود. تمامی افراد شاغل در این مجموعه و خانواده بزرگ نهایت تلاش خود را به کار بسته‌اند تا همواره بهتر از قبل باشند. اما نياز داريم كه برخى تفكرات تغيير كند؛ پس امیدوارم که مسیر فعالیت این صنعت بزرگ همواره رو به پیشرفت باشد.


دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد