previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow
Slider

از سه تار تا لطافت لالایی…


از سه تار تا لطافت لالایی…

شاید قطعه لالایی برای خیلی ها آشنا باشد.اثری ماندگار  با صدا و تحریر های دلنشین آقای علی زند وکیلی، اما نوای بسیار زیبا و روح نوازی که در اینک اثر نواخته میشود زیبایی و تاثیر این قطعه را دو چندان کرده است.

.از آقای سحاب علم نوازنده این اثر زیبا خواهش کرده ایم تا چند کلامی با ما همراه شوند تا شما عزیزان بهتر و بیشتر با ایشان آشنا شوید.

سلام به شما و ممنون ازينكه وقتتان را در اختيار مجله آرسا قرار داده ايد. ….

سلام خواهش ميكنم خوشحالم در خدمت شما هستم…..بفرمایید

به منظور آشنایی بیشتر لطف کنید از بیوگرافی خودتان برایمان بفرمایید. ؟

من سحاب علم متولد ۱۳۶۸ / آذر در تهران هستم. …

از 9 سالگی با نوازندگی ساز تنبک و دف در زمینه موسیقی کار خود را آغاز کرده ام، ،و بعد از 5سال در این حیطه برای وارد شدن به هنرستان موسیقی ساز تار و سه تار را به عنوان ساز تخصصی خود و ساز پیانو را به عنوان ساز دوم خود انتخاب کرده ام.

پس از گذراندن مقطع متوسطه در هنرستان موسیقی و کارشناسی موسیقی در رشته نوازندگی ایرانی فارق التحصیل شده ام، به علت علاقه زیاد به آهنگسازی ،در مقطع فوق لیسانس رشته آهنگسازی با ساز تخصصی پیانو را در دانشگاه هنر تهران انتخاب کرده ام.

آیا خانواده هیچگونه مخالفتی با نوازنده شدن شما نداشته اند؟             

خیر، ، تقریبا همه از همان کودکی مشوق ما بوده و هستند.

و بعد از گذراندن دوران کودکی تصمیم گیری را بر عهده خودمان گذاشتند.

ساز مورد علاقه و سازی که با آن کار میکنید را معرفی کنید?

تار و سه تار جزء ساز های زهی، ضخمه ای( مضرابی ) می باشند. تار و سه تار از آنجایی که ردیف موسیقی ایران را پایه گذاری کرده اند و در خاندان فراهانی شکل گرفتند و بازتاب پیدا کردند و همه ی خاندان فراهانی تار و سه تار نواز بودند، اهمیت تار و سه تار مخصوصا تار در موسیقی ایرانی در این زمان پررنگ تر شده است. 

در نوازندگی تار اساتید بسیار ارزنده و مهم و بزرگ، قدم های ماندگار و فراوانی به یادگار گذاشته اند و الگوی اصلی من همیشه در این ساز(تار) استاد جلیل شهناز و استاد محمدرضا لطفی بوده است. 

 

چرا این ساز را به عنوان ساز اصلی خود انتخاب کرده اید؟

به دلیل اینکه من علاقه ی زیادی به موسیقی ایرانی داشته ام از نوجوانی بسیار، بسیار با شنیدن این ساز به وجد آمده ام و این موضوع سبب شد که من این ساز(تار، سه تار)را به عنوان ساز اصلی انتخاب کنم.

 

سازتان را بیشتر دوست دارید یا سینا علم را؟:)

طبیعتا در نگاه اول سینا علم را….زیرا  فارق ازینکه ما همکار هم هستیم در بین ما احساسات برادرانه هم وجود دارد.

 

آیا همکاری با برادر دوقلوی تان ( سیناعلم)روی روابط شخصی شما هم تاثیری داشته است؟

طبیعتا همیشه زیبایی دنیا به آن است که هیچ انسانی شبیه شبیه به انسان دیگری نیست، در نزدیکترین حالت دو فردی که دو قلو هستند و به نظر من زیبایی این دنیا این است که در کنار مشترکات و شباهتها، تفاوتها و اختلاف نظر ها باشد و این باعث پیشرفت است و در نهایت در کنار هم ایجاد یک هنر و کار بزرگ میکند.

 

 

کار کردن با برادر دو قلو چطور است؟

طبیعتا داشتن کسی که هم رشته و هم هدف بوده و با یک هدف مشرک به صورت شبانه روز در کنار خود از موهبت های الهی است و حتما تاثیر بسزایی در پیشرفت هر دوی ما داشته است و خواهد داشت، همانند آیینه ای می ماند که در هر زمانی با نگاه کردن به آن ضعف های خود را میشناسیم و به نداشته هایمان اضافه می شود.

 

 

درزمینه نواختن ساز اساتید شما چه کسانی بوده اند؟ و کدام یک بیشترین تاثیر را بر روی شما گذاشته اند؟

تار را نزد اساتیدی همچون مرحوم منصور سینکی، آقای محسن نفر، داریوش پیرنیاکان و  هوشنگ ظریف فرا گرفته ام ، ، آهنگسازی هم نیز زیر نظر دکتر امین هنرمند واستاد حمیدرضا ابآذر و استاد محمدرضا تفضلی آموخته ام.

 

یکی از آثار خود را که آهنگ سازی کرده اید را معرفی کنید؟

رهایی بر باد که موسیقی بی کلام بوده است.

خیلی ها مشتاق هستند بدانند که شما موسیقی را تدریس هم میکنید؟

من در واقع در حیطه آهنگسازی و  نوازندگی ساز (تار، سه تار ، پیانو)تدریس میکنم.

 

اگر نوازنده نمیشدید چه کاری را برای انجام دادن انتخاب می کردید؟

از آنجایی که من از زمان کودکی در این زمینه فعالیت میکردم جایگاهی برای فکر به کار یا رشته دیگری را هيچوقت در زندگی خود نه نیاز دیده ام و نه گذاشته ام.

 

IMG_20160602_012437

چه تمرین هایی سبب پیشرفتتان شده است؟ 

پیشرفت در هر رشته ای مخصوصا رشته ی  اجرایی  هر چه زمان بیشتری را برایش صرف کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت، این زمان اگر همراه با محیط و بستر مناسب نیز باشد پیشرفت دو چندان خواهد شد، قرار گرفتن در محیط های هنری مثل دانشگاه و هنرستان در کنار دوستان هم رشته ای طبیعتا زندگی شما را به یک سوی، خیلی جدی تر و عمیق تر می برد.

خدارا شاکرم که بستر و محیط برای من محیا بوده است و از همان زمان شروع کار حرفه ای خود دوستانی داشته ام همچون گروه “زند” که سال 86 در کنار هم بوده ایم، سبب پیشرفت من شده اند.

 

از چه زمانی وارد دنیای حرفه ای موسیقی شده اید؟

کار حرفه ای من از زمانی که به هنرستان میرفتم شروع شده است.

 

اولین کنسرت شما در چه زمانی و با چه گروهی بوده است؟

اولین کنسرت به صورت رسمی و اختصاصی کنسرتی بود که ما تحت عنوان ندای هاتف به سرپرستی من و برادرم بود که در سن 18 سالگی به اجرا رسانده ایم، و این اجرا در سالن ایوان شمس بود که بعد از این اجرا همکاری ما با آقای علی زند وکیلی شروع شد.

 

با چه خواننده هایی یا گروه هایی کار کرده اید؟ ( بجز آقای زند وکیلی و گروه ایشان)

با آقای سینا سرلک کار کرده ام.

 

چندتا از بهترین نوازنده هارا از نظر خودتان معرفی کنید?

در زمینه نوازندگی تار و در نسل امروز نوازنده های بسیار فراوان و خوبی در این حیطه وجود دارد و این امر سبب خوشحالی و خرسندی بنده است که در زمینه نوازندگی تار امثال علی قمصری، ارژنگ سیفی زاده، پیام جهان مانی، علی اصغر عربشاهی و میلاد محمدی را میتوان نام برد….

در زمینه نوازندگی سه تار هم کار استاد بهداد بابایی را می پسندم.

 

باب آشنایی شما و آقای زند وکیلی چطور بوده است؟

به واسطه هنرستان آشنا شده ایم، کنار هم قرار گرفتن چند هنرمند فقط به توانا بودن آنها در هنرشان بستگی ندارد و بیشتر بسته به اشتراکات در سلایق و هدف آنها دارد.

 

 

با آقای زند وکیلی کار کردن از نگاه شما چطور است؟

علی زند وکیلی برای من در نگاه اول همانند یک برادر می ماند و صمیمیت ما محدود به هنر موسیقی نمی باشد، از صمیم قلب همیشه دوستان خوبی برای هم بوده ایم و خواهیم بود و همیشه در برطرف کردن ضعف ها و برای پیشرفت یکدیگر می کوشیم ، بدیهی است امروزه وقتی خودمان را در کنار هم بر روی صحنه میبینیم به یاد گذشته خود بیوفتیم و قدر هم را بیشتر بدانیم ….همیشه پیشرفت علی جان همانند پیشرفت خود برای من اهمیت داشته است.

 

 

به جز علی زند وکیلی کار کدام یک از خواننده های این سبک را میپسندید؟

به نظر من علی زندوکیلی منحصر به فرد می باشد به دلیل اینکه قدرت در ارائه ی تکنیک های موسیقی  کلاسیک ایرانی در عین حال ایجاد احساس عمیق در بین تمام اقشار و سنین جامعه می کند که بیشتر، این عمل توسط خواننده های پاپ صورت می گیرد که ترکیب این دو عامل راهی برای ارتباط نزدیکتر مردم عام با موسیقز کلاسیک ایرانی است.

من خوشحال هستم که امروزه اقشار جامعه در سنین مختلف موسیقی را از علی زند وکیلی میشنوند و دوست دارند که دارای فرهنگ ، عمق و غلظت موسیقی ایرانی است.

 

 

نظر شما در ارتباط با اجرای زنده اقای علی زند وکیلی چیست؟

امروزه خواننده های کمی در ایران وجود دارند که در اجرای زنده همانند آلبوم خود اجرای با کیفیتی داشته باشند و من خوشحال هستم که علی جان این توانایی را داردکه روی صحنه همان چیزی را ارائه می دهد که قبلا به صورت اهنگ ظبط شده و به مردم ارائه شده بوده است و این خصوصیت بسیار، بسیار مهم است.

 

تا به حال پیش آمده که روی صحنه اشتباه کنید یاجا بمانید؟عکس العمل گروه چطور بوده است؟

  ماهیت اجرای صحنه ای در لحظه ارائه شدن است پس طبیعتا خطا وجود دارد، این امر برای همه ممکن است پیش بیاید، اما هرچند این خطاها کمتر باشد نشانه ی توانایی و قدرت نوازنده و گروه می باشد.

خطا در اجرای زنده از اهمیت زیادی برخوردار نیست، بیشتر اهمیت بر آن است که آن خطا را در لحظه اصلاح  کنیم که نه موجب بهم ریختن گروه و نه موجب ایجاد خطا برای شنونده باشد.

 

811124950_32876

برای شما در اجرای زنده چه فاکتوری لذت بخش است?

ارتباط با مردم …هر  اجرایی که بیشتر مردم با ما ارتباط احساسی برقرار کنند ، آن اجرا برای خود من لذت بخش است.

 

باید به چه سطحی برسید تا از نظر خودتان به تمام آرمانهای خود در نوازندگی رسیده باشید?

یکی از ویژگی های هنر نامحدود بودن آن است که شما به هر مقام یا جایگاهیی در هر درجه کیفی برسید باز هم بالاتر از آن وجود دارد، همین امر موجب آن میشود که یک هنرمند تا زمان مرگ خود، دست از هنر بر نکشد.

 

 

آرزوی اجرا کنار چه کسی را دارید ؟

بیشتر آرزو دارم که هنر خلق کنم هنری که ماندگار ، ازنده و ارزشمند باشد، مهم نیست با چه کسی آن فرد شناخته شده است یا خیر این  برای من مهم است که یک هنر را خلق کنم تا ماندگار باشد.

 

اگر تنها یک اجرا بتوانید انجام دهید که ماندگار شود.?

دوست دارم برای اجرای آخر بداهه نوازی انجام بدهم.

 

به نظر شما مردم تا چه اندازه با مسیقی ایرانی ارتباط بر قرار کرده اند؟

خوشبختانه بعد از افت شدید و دوری بیش از اندازه مردم با موسیقی ایرانی طی سالهای گذشته، امروز شاهد کم کم نزدیک شدن مردم به این موسیقی هستیم و در رابطه با این موضوع واضح و مبرهن است که خیلی فاصله برای نزدیک شدن این موسیقی به شنوندگان خود موسیقی ( مردم ایران) داریم و خوشحال هستم که در این راستا دوستان، هنرمندان و همکاران بنده هرروز با دغدغه و دلسوزی ها ی بیشتر ، در صدد آن هستند که مردم را به این موسیقی نزدیک تر کنند.

 

 

در رابطه با کلماتی که میگویم حس خود را بیان کنید به طور خلاصه!

سینا علم: آیینه شفاف

هوشنگ ظریف:پدر موسیقی

کنسرت:نیاز همیشگیم

سه تار:تنهایی من

تار:یار همیشگی من

کوک کردن ساز:نقطه ی حساس

موسیقی کلاسیک ایرانی:احساس همیشگی

موسیقی پاپ:زیباست

بتهوون:الگو

یانی:با احساس

ممنون ازینکه وقتتان را در اختیار ما قرار داده اید ، در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

ممنون از شما که این وقت را در اختیار من قرار داده اید .

به امیدهر چه بیشتر آشنا شدن و نزدیک شدن مردم به فرهنگ ایرانی خود و موسیقی خودشان و آرزوی موفققت دارم برای تمام موزیسین های ایرانی……سپاسگذارم

 


موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد

موقتا امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد